ارتباط وای‌فای

پتنت جدید سامسونگ برای دستگاهی که اپل ظاهرا از توسعه آن صرف‌نظر کرده است

 

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده، اپل از پروژه توسعه عینک‌های هوشمند

خود مبتنی بر فناوری واقعیت‌افزوده صرف‌نظر کرده است. قرار بود این عینک‌ها

به بزرگ‌ترین محصول اپل پس از آی‌فون مبدل شوند. با این‌حال وب‌سایت Patently Apple

ادعا کرده که سامسونگ پتنت مربوط به عینک‌های واقعیت‌افزوده خود را در دفتر ثبت

اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) به ثبت رسانده است.

سند ثبت پتنت، نشان‌دهنده یک جفت عینک است که در زمان باز شدن به‌صورت

خودکار روشن می‌شوند. پروژکتور مستقر در شقیقه‌گاه عینک‌ها، پرتو نور را به سمت لنز تعبیه

شده روی نمایشگر کوچک هدایت می‌کند. فریم‌های ضخیم از المان‌های الکترونیکی به‌کارگیری

شده توسط دستگاه میزبانی می‌کنند و این گجت احتمالا از پردازنده‌‌های مبتنی بر معماری

ARM بهره خواهد برد. به منظور مشاهده ویدیوی تبلیغاتی این محصول کافیست به این‌جا بروید.

چند سال پیش، سامسونگ ویدیویی از یک پروژه موسوم به “فاقد نمایشگر” (Monitorless) را منتشر کرد.

در این ویدیو، یک جفت عینک هوشمند مبتنی بر فناوری واقعیت‌افزوده با ظاهری بسیار مشابه

با تصاویر موجود در سند پتنت به نمایش گذاشته شد. این عینک‌ها از طریق ارتباط وای‌فای

به یک هندست سامسونگی متصل می‌شدند؛ در حالی‌که گوشی از طریق یک سیگنال

شبکه موبایل با کامپیوترشخصی کاربر در ارتباط بود. این مشخصه به کاربران امکان

خواهد داد تا از طریق عینک‌ها، نمایشگر دسکتاپ خود را مشاهده نمایند (به همین دلیل،

نام Monitorless برای آن در نظر گرفته شده است). سامسونگ ضمن برگزاری کنگره جهانی

موبایل در سال ۲۰۱۷ از عینک‌های بدون نمایشگر خود رونمایی کرد. یک هدست با استفاده

از عینک الکتروکرومیک می‌تواند میان حالات واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی تغییر وضعیت دهد.

این گونه عینک‌ها از طریق اعمال ولتاژ قادر به تغییر میزان شفافیت خود خواهند بود.

“یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی از یک بخش شفاف، تکیه‌گاه متصل به این قسمت با قابلیت

چرخش از طریق یک لولا (به گونه‌ای که تکیه‌گاه از قابلیت تاشوندگی در یک جهت مشخص

و از پیش تعریف شده نسبت به قطعه شفاف برخوردار است)، حداقل یک پروژکتور در قسمت

تکیه‌گاه و یک بخش انتقال‌دهنده نوری جهت هدایت نور تابش یافته از پروژکتور به سمت

قسمت شفاف (هم‌زمان با بازگشایی تکیه‌گاه در راستای این بخش و قرارگیری عینک در وضعیت باز شده) تشکیل می‌شود.

– اظهارات سامسونگ در سند ثبت پتنت”

اگرچه اکنون چندین نمونه دست‌وپا شکسته از عینک‌های هوشمند به بازار عرضه شده است؛

اما عینک‌های گوگل معروف‌ترین نمونه آن‌ها به‌شمار می‌روند. این عینک‌ها کماکان از سوی

شرکت‌ها و کسبوکارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول به‌عنوان یک کالای

مصرفی با شکست مواجه شد؛ چرا که دوام این دستگاه با وعده‌های مطرح شده در ویدیوی تبلیغاتی

گوگل که هنگام معرفی پروژه گلس در آوریل ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته شد؛ مطابقت نداشت.

برچسب قیمتی ۱۵۰۰ دلاری نیز برای مصرف‌کنندگان معمولی، رقم بسیار بالایی به‌شمار می‌رفت

و استفاده از عینک نیز با دشواری‌های فراوانی همراه بود. سالن‌های سینما به‌دلیل نگرانی‌های

موجود پیرامون امکان ضبط محتوای فیلم‌ها توسط دوربین عینک‌های واقعیت‌افزوده، استفاده

از آن‌ها را ممنوع اعلام کردند. بعلاوه برخی کافه‌ها نیز مشتریان خود را از پوشیدن این عینک‌ها

منع نموده‌اند؛ چرا که در غیر این‌صورت افراد مذکور می‌توانند به شکل مخفیانه از مشتریان عکس‌برداری کنند.