- پرستو موسوی
- ۰۵/۱۷/۱۳۹۸
100 شرکت به دنبال رقابت با اسنپ و تپسی هستند!
استارتاپهای زیادی در سالهای اخیر راهاندازی شدند و حالا به بزرگترین کسب
و کارهای اینترنتی کشورمان تبدیل شدهاند ولی همچون بسیاری از اتفاقات دیگر،
هزاران استارتاپ دیگر به این امید پا به عرصه گذاشتند که اغلب کپیکاریهای ناشیانه
از ایدههای داخلی و خارجی بوده است! این موضوع به قدری جدی شده که صدای
اعتراض سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نیز بلند شده است.
رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در مصاحبهای پیرامون
اوضاع استارتاپها در کشورمان گفت: متاسفانه در وضعیتی هستیم که کپیبرداری
از ایدههای خارجی افزایش یافته است. از جمله این کپیبرداریها مجوزهایی تکراری
است که در اتحادیه کسب و کارهای مجازی صادر میکنیم. به طور مثال تا به حال چیزی
در حدود 100 مجوز برای تاکسی آنلاین صادر شده است و این درخواستهای مشابه کسب و کارهای موفق به شدت زیاد شده است.
وی در ادامه به دلایل صدور چنین مجوزهایی اشاره کرد و گفت: ما یک تشکلی هستیم
که باید به این درخواستها پاسخ دهیم و نمیتوانیم جلوی آنها را بگیریم. ما نمیتوانیم
جلوی فعالیت مشابه افراد را بگیریم و موظف به اعطای مجوز به افراد دارای صلاحیت هستیم.
البته ما در حین اعطای مجوز به این کسب و کارهای مشابه سعی میکنیم مشاوره لازم را ارایه بکنیم و به آنها بگوییم که بازار موضوع مد نظر آنها اشباع شده است و باید نوآوریهایی برای رسیدن به موفقیت داشته باشند.
الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در پایان گفت: متاسفانه در حال حاضر تقلید بدون خلاقیت به یک مشکل در کشورمان تبدیل شده است و همه به دنبال کپیبرداری از ایدههای مختلف هستند. ما نیز به عنوان اتحادیه فقط میتوانیم به آنها مشاوره دهیم و بگوییم که به ایده مذکور، خلاقیت و نوآوری اضافه کنند. لازم به ذکر است که در حال حاضر ما بیش از 50 هزار سایت داریم که بازارشان به شدت زیانده بوده و صرفا به کپیبرداری از سایتهای موفق بسنده کردهاند! اما به راحتی میتوان با توجه به ایدههای نیازمحور و مسالهمحور به ایدههای جالب و نو رسید و به راهاندازی آنها فکر کرد.